mandag 25. november 2013

Uke 2 med psykisk helse

Denne uken har også vært fylt med mange hjemmebesøk og ulike pasienter, med ulike historier. Vi møtes i twiga hall 08.30 hver dag for å lese rapporter før vi kjører ut på et hompete eventyr 9.00. Dagene her kan ikke sammenlignes med dagene hjemme og det er utrolig hvor mye vi får gjort itillegg til  å besøke pasienter. Vi er alltid innom postkontoret, kjøper avisen, plukker opp mellom 1-5 personer som sitter på med oss et stykke av veien og sist men ikke minst, spiser vi chapati. Jeg vet ikke helt om det er vi eller Mr. Msami som har funnet ut at den andre part er svake for chapati, men iløpet av dagen klarer vi alltid å  proppe i oss en eller flere chapati.

Vi opplever mange utfordringer i løpet av hjemmebesøkene. Vi er hos en pasient i 2-15 min. Iløpet av den tid skal vi ha en formening om hvilken diagnose pasienten har, finne litt ut om hans/hennes historie, stille spørsmål og ta noen bilder. De fleste har diagnosen schizofren, noen røyker hasj, andre tror de har hull i tenner når de ikke har det og andre er vanskelig å gi en diagnose.

Vi møter de rareste historier og Mr. Msami er like tålmodig hele tiden. Jeg misunner hans rolige måte å arbeide på. Det har vært 2 utrolig spennende uker som har gitt meg utrolig god innsikt i psykisk helse her i Afrika. Dette var noe jeg viste veldig lite om fra før av og jeg ble positivt overasket over hvor god jobb TICC gjør.
 På sykehuset sorterer de filer i kasser med tall utenpå
System og orden?
 Vi har fått vår lunch chapati på vei tilbake fra jobb :)

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar