tirsdag 18. januar 2011

Snorkling i Watamu og Gederuinene

Da var turen allerede på siste dagen. I dag gikk turen til Watamu for å snorkle og til Gederuinene. Det var veldig deilig å komme seg ut på vannet i en båt. Vi så mange delfiner, men fikk ikke badet med dem pga for mange haier. Men vi var ute og snorklet og det var masse å se. Da er det ikke dumt med undervannskamere. Vi hadde det supert. Vi spiste lunch på et nyåpnet sted. Utrolig god mat, selv om vi måtte vente litt. Eieren var helt gira og kunne 7 forskjellige språk. Han var kjempe morsom.
Gederuinene overasket meg veldig positivt. De minnet meg Om Angkor Wat. Det er en forlatt by som de startet å bygge på 1300 tallet. Plutselig ble byen forlatt, men ingen vet hvorfor. Det var litt tempel aktig og guaiden var flink. Synd vi bare hadde 1 time der. Vi fant tidenes kuleste trehytte som vi klattret opp i selv om guaiden vår fikk litt kjeft for det. Flott utsikt og morro å være i en så stor tre hytte høyt oppe i et fascinerende tre.
Utkikk etter delfiner i Watamu

Utrolig masse forskjellig fisk å se
Gederuinene

Trehytta

mandag 17. januar 2011

Syk, men fortsatt med :)

Må vel si at det var en smule kjiipt å være syk når man er på tidenes klassetur til Kenya. Meeen skal vel ikke gå inn på detaljer om hva som feilte meg, eller flere i klassen. Selv om jeg ikke fikk vært med på alt var det litt av hvert jeg fikk med meg. En tur til Mombasa der vi dro til "Fort Jesus" og "Heller Park". Vi fikk nyte bade livet, underholdning om kveld og gutta fikk seg en kjeledyr på rommet, en terramitt kreps som bodde i vasken - Jimmy.
”Sun n sand beach resort”

Testing av undervannskameraet

"Fort Jesus" - en bort med flott utsikt, var ikke så mye å se men var en utkikspost med kanoner som passet på intrengerne som kom fra kysten.

Reptil park, alt var ikke like spenndende men de hadde utrolig søte aper

Store skilpadder
Skjønner ikek hadde flodhesten ikke spiste opp de irriterende apene, men men hans valg
All inclusive hotell - men vi var av de få som skulle ha alkeholfri drinker, kelnerne fikk nærmest sjokk
Jimmy - guttas nye venn
Førstemann i mål

fredag 14. januar 2011

man kan være lykkelig selv om man bor i et hus laget av jord

Vi var på besøk hos en innfødt stamme. Alle hadde på seg laken lignende klær, stort sett rødt og blått og de åpnet besøket vårt med en velkomstdans. Den gikk mest ut på å synge noen skjærende gloser mens de sto i en halvsirkel, mens en og en kom frem og hadde en form for hoppe konkurranse i midten. Syk spenst. Deretter gikk turen inn i landsbyen der vi ble gaidet rundt av Gabriell som var en kriger. Han var ikke gift, derfor hadde han langt hår. Han hadde drept en løve og hadde brenn merker på armen som viste at han var en tapper kriger. Alle de små barna hadde brennmerker i ansiktet, noe de fikk når de var et år som en del av kulturen.
De hadde tidenes spenst
Sko laget av bilhjul
Velkomst dans
Stefan prøver å lære triksene

Prøver å lage bål av elefant bæsj og en tre bit

Julianne og meg med guaiden vår, Gabriell

torsdag 13. januar 2011

Full fart på Safari

Julianne, Elin og jeg tasset trøtte opp til safari bilen 0630. Tidlig og uten frokost måtte vi ut på slettene for å se om vi kunne få øye på noen dyr. Om vi var heldige en løve eller 2. Det første som møtte oss var en gjeng elefanter på nært hold, som krysset veien. Der etter en flokk med gaseller, noen aper som gravde i møkk og en giraff i full fart. Alle mye nærmere enn gårsdagen. Plutselig fikk Marie øye på en hyijene. Motoren stanset og vi fikk 2 hygjener på veldig nært hold. Helt utrolig, og Ali, sjåføren vår, sa at dette var noen utrolig sjenerte dyr så vi var utrolig heldige som fikk de på så nært hold. Alle i bilen var storfornøyde. Brått begynte Ali og walki talkien hans å ha en rask samtale der Swahili ordene ble slengt frem og tilbake i full fart. Er det noen som har sett noe?? Brått ble hele bilen vrengt i en rask u-sving og vi kjørte som noen gale bortover de ujevne røde veiene. Det var helt syk opplevelse og vi ante jo ikke helt hva som foregikk. Plutselig ble det et kappløp med mange av de andre Safari bilene og brått stoppet Ali bilen og pekte ut på en liten bakketopp. Der oppe var det 2 Geoparder som hadde sett seg ut middagen for dagen, en gaselle flokk. Utrolig! Bilene bare strømmet til og Geopardene fikk et stort publikum.
Gutta på tur :)

Et av høydepunktene - Geoparder
Utsikt fra hotellet
Tidenes fineste elefant bilde tatt av Julianne
Mange forskjellige dyr å se i varmen

Super fornøyde kom vi tilbake til hotellet for en deilig frokost og litt basseng liv. Når vi lå på solsengene hadde vi den utsikten. I bakgrunnen av bassenget var det et stort vannhull som mange dyr, da spesielt elefanter ble tiltrukket til. Og som timene gikk kom det også giraffer, sebraer og gaseller strømmene til. Utsikten kan bare ikke beskrives.
Avslappning mellom safarirundene
tidenes utsikt når man lå å solte seg

Safarituren på ettermiddagen hadde ikke sjanse i havet til å overgå tur nr e . Vi fikk ikke øye på så mange dyr men de to gangene vi fikk dyrene på nært hold skal vi ikke klage. Vi fikk to store han-strutser på nært hold og alle bevegelsene de gjorde med hodet var helt fascinerende. Hodet klarte de til og med å snurre rundt beina, fascinerende dyr. Stopp nr to var elefanter, som vi i grunn begynte å bli litt lei av. Men denne gangen fant vi de langs et vannhull og det var gøy å se hvordan de sprutet vann ut av snabelen. Utrolig fin solnedgang. Begge dagene har jeg følt jeg har vært en del av Løvenes Konge filmene, det var helt utrolig å få oppleve noe som man bare har sett på en tv skjerm.
Ps: anbefaler å ta med kikkert!
Flott tur og utrolig solnedgang

onsdag 12. januar 2011

Tasavo Nasjonalpark

Varmen slo i mot oss når vi tasset trøtte ut av flyet tirsdag morgen. Derifra bar det rett ut i buchen på Safari. På safarituren trodde vi at vi så mange dyr, men i senere tid fant vi ut at det ikke var stort første dagen i forhold til hva vi skulle se. På Safari måtte vi jo selvfølgelig ha en hatt, men etter en tur med hodet ut av taket fordi jeg ”trodde” jeg så noe spennende, forsvant den fine ”dolce & gabbana” safari hatten min. Kenneth ventet spent på en kamel og Elin på en tiger, mens alle oss andre gledet oss over alle elefantene, sebraene, struts og gasellene vi fikk øye på langt langt laaaaaangt der ute i det fjerne.
På logden vi bodde var det et stort utvalg av mat til alle måltidene og det meste måtte smakes på, noe som resulterte i litt for fulle mager.