onsdag 29. september 2010

Det skal bli godt med høstferie

I skrivende øyeblikk sitter jeg ute i det fine været. 1,5 meter unna vannkanten på en liten steinholme midt i solsteken. Kan ikke huske at september dager kan være så fine en gang :) Ordentlig koselig å sitte å speide utover den blanke sjøen, mens man sitter pakket inn i jakker og pledd, og spiser nonstop… Har det i grunn ganske fint!

De siste dagene har vi ikke gjort det store. Alle begynner å bli litt småsyke så det er litt tiltak å gjøre stort. Klassen prøver å planlegge elevkvelden som vi skal ha første helgen etter høstferien. (Lørdags kveld underholdning for de andre elevene). Men vi har funnet ut at det ikke var så lett å bli enige som vi trodde. På tide med høstferie snart? Ellers har vi vært på tur i Risør med klassen. Ganske koselig tur. Kenneth hadde i ansvar å guide oss rundt og må si jeg be imponert over at han faktisk hadde lagt opp til en fin tur rundt om. Han fortalte litt om krigen og vi var innom noen små bonkerser, vi var rundt i Risør sentrum og vi var på toppen av risørflekken.
Klassen på toppen av flekken

Christopher liker å leke

lørdag 25. september 2010

Skog og geit

Denne lørdagen gikk turen ut i skogen. Her på Risøya har vi et fag som heter ”Skog og geit”. Er vel kanskje ikke så mange som har valgt det, kanskje nettopp derfor vi hadde det som et lørdags seminar, for at folk skulle se hva det går ut på.
Ny venn - En grådig geit

Klattre geiter

Hvert år samler Risøya folkehøyskole sammen penger til et miljøprosjekt, der vi i slutten av året skal velge hva pengene skal brukes til. For 2 år siden brukte de penger på å kjøpe geiter som skal holde vegetasjonen på øya nede. Men disse geitene trenger litt stell og hjelp for å holde det ryddig i skogen. Lørdag 25 september tok vi dermed på oss gymistøvler og regntøy for å gå ut i den våte skogen å hilse på geitene. Morten og han som eier geitene var med ut i skogen og vi fikk mate geitene, bli kjent med dem og hjelpe til å hogge ned trær og rydde. Vi lagde et stort bål der vi la på masse kvister og store råtne trær og annet vi kunne finne i skogen som skulle vekk. Vi ryddet og styrte på i flere timer. Det ble i grunn ganske fint når vi gikk hjemover fulle av geite hår, passe skitne, våte og alle klærne luktet bål.
Flinke ryddepiker - Anja, meg & Julianne

Norge Rundt og rundt. (NRK)

torsdag 23. september 2010

En vanlig dag på risøya folkehøyskole

Hverdagen starter med en raske frokost kl 8, som regel består av noen knekkebrød med leverpostei, et glass melk eller juce og en kopp kakao. 0830 Utvask ( vasking av et uteareale ), reiselivsklassen har mandager og da vasker jeg gangen utenfor rommet mitt, greit nok. Da blir det i hvert fall rent her, bor jo i hus med 1 jente og resten guttet, trenger jeg å si mer…0900 er det morgensamling med nyheter og ansvars lærer har ”ord for dagen”, veldig varierende hva de snakker om, men noen kommer med bra poenger. Timen starter etter dette.
Kjøkkentjeneste

Mandag og tirsdag er det reiseliv – som jeg håper tar seg opp nå når vi har gjort om på planen. Onsdag er det ”Leve” diskusjons time, der vi til nå har diskutert alkohol og hva det vil si å ta ansvar. Har Morten, inspektøren, i dette faget så det er igrunn ganske gøy!! Torsdager er det valgfag, seiling. Hadde litt teori første gangen, men andre gangen var vi 3 båter ute å seilte. Utrolig gøy til tross for at været ikke var på topp og til tider kunne det være litt lite vind. Men når vi først fikk vinden i seilene gikk det ganske fort. Fredag er det båtfører, kjører litt med båt og lærer hvordan man skal legge til steder det ikke er brygge og vi skal tilslutt ta båtfører prøven :)
Levetimen med Morten - Vi lærer å ta ansvar !

Lørdager har vi til nå vært mest ute med et eller annet opplegg. På kvelden er det litt opp til deg selv. Men det er litt kveldsaktiviteter som vollyball, innebandy, tur ++ Tirsdager er det innebandy og vi prøver å gjøre pilates, onsdager er det kveldstanker med Morten, torsdager er det lovsang med Ellen og så er det ofte kafe iløpet av uka :)

Lørdagsopplegg - Sopptur, vi fant soppen, plukket, stekte og spiste

Dette er vel stort sett det som skjer i løpet av en uke. Og for ikke glemme blir det en del biljard og film titting !

onsdag 22. september 2010

Reiselivsklassen

Nå har vi vært på Risøya folkehøyskole ca 4 uker. Baggene er pakket ut og vi har begynt å bli kjent med rutiner og regler her på skolen. Jeg føler meg for lengst trygg på stedet. Det er utrolig hvor fort man blir vant til et nytt sted, for ikke å nevne alle de nye menneskene her.  Reiselivsklassen er en fet gjeng som allerede har blitt sammensveiset og det føles ut som alle er gamle bekjente.
Reiselivsklassen på toppen av Langhei
Når det gjelder faget reiseliv, var det litt annerledes enn jeg hadde forventet. Vi brukte de første timene på å se på power pointer presentasjoner som var relativt kjedlige og mer eller mindre hele klassen lå å halvsov. Dette var noe også Signe(læreren) la merke til, så vi brukte forje mandag til å gjøre om hele halvårsplanen. Vi skal nå få være med på å planlegge turene selv og vi skal reise litt rundt i nærmiljøet. Til nå har vi vært en skogstur opp til Langhei, vi brukte vel ca 4,5 timer så ganske fornøyd med insattsen vår. Vi var en tur på Lyngørporten, som er et hotell i nærheten. Sjefen på hotellet viste oss rundt. Han fortalte om alt fra hvordan det er å drive et hotell på ett sommer sted til at det er viktig med lite fravær og være pliktoppfyllene. Veldig fint der nede og en relevant utflukt, fikk til og med gratis is i sola. Vi har også tatt oss en liten tur til Arendal, var ikke den mest interesange turen men det er fint der og satser på at vi kan lære litt mer på turen til Risør på mandag !!! :)
Lyngørporten
Arendal

Det nye er som sagt at vi skal være med å planlegge, så nå har vi begynt å planlegge turen til Barcelona. Klassen er delt opp i 4 og vi skal fokusere på indelte områder der vi skal guaide klassen når vi kommer ned. Håper det blir gøy. Gunnar, Hilde og jeg skal ha finne ut fata om Park Guell og kirken som enda ikke er bygget ferdig. Dette lover bra !! :)

mandag 6. september 2010

Lørdager på Risøya

Selv om man føler seg isolert på denne lille øya og føler man til tider er som i en liten barnehage som til og med må på skolen på lørdager, har skolen ihvertfall hatt bra opplegg på lørdagene. Både på morgenen og kveldstid.  På dag ”seminarene” har vi vært på båttur rundt øya. Da hadde vi med oss masse forskjellige båter, alt fra trebåter, ro båter, motor båter og kajakker. Omvisning på vannet var ikke så dumt igrunn. Vi har også hatt staffett, der man måtte hoppe ut for broa, svømme, løpe og gå trillebår.
Har blitt sååå flinke til å ro..
Stafett

Første lørdagen satt vi ute i sjøbua, spiste tidenes fiskesuppe og sang sjantisanger. Skikkelig stemning!

Lørdagen etter lekte vi oss inn i rollen som sjørøvere. Vi heiste sjørøverflagget og var ute på sjørøver tokt. Vi måtte løse en haug med morsomme oppgaver for å ikke miste gullpengene våre å gå planken i havet. Var utrolig festelig kveld som "stippende" (De er ass.lærere som har gått her ett år før)  hadde lagt opp og jeg gleder meg allerede til neste elev kveld.
Neste lørdag skal vi ut på sopp tur, kan bli interesangt ….

Risøya Folkehøyskole

Dette året gikk turen til Risøya Folkehøyskole.  4 måneder på reisefot i Asia var ikke nok, derfor fant jeg ut at en ettårig linje på reiseliv hadde passet midt i blinken for å kunne karre til seg litt poeng i samme slengen! Her skal vi lære om hvordan man planlegger turer, økonomi, guiding og viktigste punktet  : VI SKAL REISE MASSE. Første turen går til Barcelona  11 november. Der det blir en del sightseeing, shopping og vi skal innom fotballbanen å se fotballkamp. Kan tenke meg det blir liv. Tur nr 2 er i slutten av januar og er høydepunktet på oppholdet, vi skal nemmelig til Kenya i Afrika. Alle i klassen gleder seg veldig til en tur til varme strøk, der vi skal på safari :D Tredje turen går til Skottland, der vi skal kjøre tog gjennom landet . 3 Helt forskjellige turer. Gleder meg masse.
Ellers har skolen tidenes beliggenhet rett ved vannet. Vi er litt isolert i en liten boble på en liten øy, men vi har masse muligheter innenfor sjøsport. Vi er i grunn ganske sporty. Det blir en del vollyball, fine muligheter for å jogge, vi paddler og ror store trebåter helt til vi får blemmer i hendene. Ellers føles det jo ut som vi spiser hele tiden og en del dø tid med fantasi, kort og biljard er vel det som fyller hverdagen.
Denne uka har vi hatt Terje-vigen uke, der målet har vært å bli kjent og skjønne hvordan det var å komme seg frem i gammledager. Vi fant ut at man ble ganske sliten av å ro i trebåt. Vi fikk vel båten opp i 3-4 knop og i den farten kunne vi komt til Danmark på 32 timer ( noe som tar 2 timer med en vanlig stor ferje båt).  Vi var utrolig heldige med været :D
Hovedbygget hvor vi har de fleste teoritimene våre og kantina og gymsalen.
Badeplassen

Vi var ute på en liten paddletur

Her var vi ute på rotur hele dagen - mange fine blemmer

Her rodde vi i store trebåter slik som de gjorde i gammledager