søndag 4. april 2010

Siem Reap - Phnom Penh

Idag var det på tide å la turen gå videre - forlate Siem Reap og dra videre til hovededstaden Phnom Penh for 2 netter, før reisen går videre til Vietnam, Laos og Thailand.

Tidlig om morgenen hadde det blitt litt kluss og Mr. Gee hadde ikke fått med seg at han skulle kjøre meg til busstasjonen så mye tid gikk til å forklare det. Jeg kom meg på buss 1, men når jeg skulle skifte buss, hadde neste buss allerede gått..så «Takk Theavey» for ikke fortelle Mr Gee å kjøre meg, og fortelle meg feil tidspunkt for bussen. Som resultat av dette kom jeg meg på en annen buss der jeg måtte sitte helt bakerst i bussen, noe som ikke er så behagelig som i Norge. Dama foran meg nektet å sette opp setet så jeg hadde knærne oppi nesa hele turen. Med ryggsekken på gulvet, posen pressa opptil vinduet og veska i fanget, prøvde jeg desperat å fortelle til buss mannen at jeg var syk og kom til å kasteopp om jeg måtte sitte her, meeeen han bare lo. Det ble ikke akkurat bedre når sidemannen min dukket opp, en Kambodsjaner som brukte halve setet mitt, svettet, smattet, rapte, fes og kunne ikke la meg sove i fred, men han var jo ihvertfall litt hyggelig.

Etter 7 timer på bussen ( ikke 5-6) som det bør ta, var jeg passe dau i beina og klar for å finne det norske hotellet mitt «Velkommen inn» noe som skulle vise seg å ikke være så lett å finne. Men etter langt om lenge og lengre enn langt, noen telefonsamtaler hjem til Pappsi og noen runder rundt de samme byggningene, klarte vi å finne hotellet. Hyggelig norsk kar som drev stedet. Ikke så stort hotell, hadde vel 5 rom, men jeg var ganske fornøyd, en seng å sove i og jeg bestilte meg god frokost :) fin plass, veldig sentralt langs elva. :)
For ca 2 uker siden møtte jeg en norsk gutt i Siem Reap, helt tilfeldig og snakket vel med han i 5-10 min. Men jeg fortalte at jeg skulle til Phnom Penh og vi fant ut at vi kunne jo alltids prøve å møtes. Det passet meg ypperlig å møte Stephan etter alt surret om morgenen og vi fant oss en TukTuk som kjørte oss rundt i byen så jeg fikk et overblikk over hvor ting var, gutten var rene guiden. Beste kuppet jeg har gjort - hahaha.... Vi dro også en liten tur til Tuol Sleng museumet – S-21. Noe få med seg. Ellers var det å sitte bakpaa en motorsykkel for å se byen, også noe som passet meg utmerket:)

kongens palassResten av dagen brukte jeg til å surre litt rundt i byen, titte litt rundt i «Night marked» spise middag og ta en tidlig kveld for å være opplagt til dagen etter :)