lørdag 17. april 2010

LAOS - Vang Vieng

Første intrykk av Laos : Folkene er sære og liker ikke å hjelpe andre med å finne veien! Uten om det er det mye varmere her enn i Ha Noi. Flyet vårt gikk fra Ha Noi til Vientiane i Laos, vi har ikke hørt de beste historiene om Laos hovedstad, men vi bestemte oss for at vi ville bli der en natt og dra videre til Vang Vieng dagen etter. På flyplassen ble vi kjent med den MEST IRRITERENDE jenta jeg noen gang har møtt, som ikke kunne stoppe å snakke, topp rekord var kanskje 30 sek... Det eneste jeg tenkte på fra flyplassen til byen var: hvordan kan vi si på en pen måte at vi ikke vil bo på samme hotell, ikke gjøre ting sammen og ihvertfall ikke sove på samme rom. Både Charlotte og jeg gikk nesten på veggen de 2t vi måtte tilbringe med henne. Jeg er bare så glad for at vi møtte noen engelske gutter når vi vandret rundt med sekkene våre på utkikk etter et hotell rom. Eller....de var virkelig noe for seg selv de å.

Det var 3 engelske gutter som var helt desperate for å komme seg vekk fra Vientiane og tilbake til Vang Vieng og ville ha oss med i en minibuss. For min del kunne jeg gjøre alt for å slipper unna miss « jeg snakker bare om meg selv og om mitt liv 24/7» jenta. Så vi bestemte oss for å være litt «spontane» haha...og joine gutta. Etter langt om lenge i en buss med 3 gutter som ikke kunne fortelle oss nok ganger hvor «fuckings cool» det var å være drita døgnet rundt (de var 18/19 år, litt for høye tanker om seg selv og too cool for school), men i 11-12 tiden på natta var vi ihvertfall fremme og vi slapp og høre mer om deres kule liv. Gutta hjalp oss å finne et sentralt gesthouse å sove på ! !:) Men jeg har funnet ut en ting : Gutters mening på hva som er rent og et ok hotell, stemmer ikke helt, 95% av gangene gutter har ambefalt oss et hotell, har vi skiftet sted relativt raskt!! Men vi fikk oss ihvertfall en god latter og en «pose med det rare i». (ved en lita feiltagelse fikk vi med oss feil pose fra flyplassen og endte opp med noen t-skjorter med små vietnamesere, en caps og masse masse masse belgisk sjokolade:) Charlotte og jeg fikk sjokolade kikk i Laos, og jeg aner virkelig ikke hvor mye vi spiste, ihvertfall alt formye!!!!

HAHA - Charlotte la sin elsk på disse t-skjortene....

Første dagen gikk ut på å utforske Vang Vieng på sykkel fra hotellet vårt, Vang Vieng Gesthouse (super orginalt navn). Vi prøvde å finne «the Blue lagoon» (7 km unnav), men vi sykklet feil vei, og ingen gadd å hjelpe oss med veien så vi var lost i 4 timer før vi dro til en grotte 2 km unnav hotellet som vi trodde var «The Blue lagoon», men vi fant ut noen dager senere at vi hadde vert på den fake blue lagoonen. Hahah...men vi hadde det gøy uansett. Det var den beste gråtte turen jeg noen gang har vært med på. Vi måtte kravle oss rundt, under og over store steiner. Masse glittrende steiner og et lite vann der man kunne bade, noe vi droppet siden det var bekmørt inni grotten.

Selve stedet Vang Vieng er ikke det største stedet, så det var lett å gjøre seg kjent. Ellers er utelivet her noe for seg selv. Laos har til vanlig stengetider på nattkubber 11, men her tar alt bare helt av og stengetider er ikke noe som eksisterer. Dagen etter ser man alle turistene sitte på rekke og rad innepå restaurantene, som er sofalignende seter med et lite bord....har «hangover» og ser på tv serien «friends». Mens de sitter her spiser de gjerne en gigantisk sandwich, noe som de selger overalt og alle spiser, for de igjen tar turen ut på byen eller bruker dagen på tubing.