mandag 26. april 2010

Siste stopp, Thailand!

Da ble det en liten tur til Thailand igjen, før turen går hjem til kalde Norge. I og med alt som nå skjer i Bangkok de siste dagene er Bangkok ikke det store stedet og ferdes, og det er ikke veldig lurt å forandre flybiletten i "asketiden"... Så derfor bestemte jeg meg for å dra til en badeby i nærheten av Bangkok med fine strender...hahah...sååå jeg endte opp i Hua Hin....

Hua Hin hadde en fin strand som strakk seg så langt øye kunne se, og det var helt sykt varmt, vannet var heller ikke engang avkjølende... Det litt mindre kule med dette stedet, er vell at det er litt for mange gamliser med thai jenter overalt, og vestlige ungdommer er vel kanskje noe som ikke eksisterer....

Å finne seg hotell skulle vise seg å ikke være det letteste. Her gikk det fra shabbi 1 til 2. Tittet vel på ca 10-15 forskjellige hoteller uten noe flaks, deribland "21 gesthouse" der du kunne få deg soveplass til 100 Bath (20 kr), men uten noe særlig mer utdypning av tema, droppet jeg det...Tilslutt fant jeg meg et lite hotell/gesthouse til 400 Bath om dagen (ca 80kr, dyrt iforhold til de forje måndene). Ikke dumme greiene. Ble til og med kompis med Indianer mannen som drev utleien på hele 9 rom, han fikset internett og drepte småkryp! Ganske festelig igrunn! ,)

Men alikevell klarte jeg å få meg masse nye «venner»... Ble kjent med en svensk mann/gutt som spanderte middag og hadde omvisning på hotell Hilton, som vi etterhvert fant ut at var rene "bikini-show-klubben" med ganske lettkledde Thai jenter, så vi dro etter noen drinker. Ellers ble jeg kjent med en gammel danske og thai taxi vennen hans, en thai selger og thai masør som ville vise meg rundt pluss en haug med andre folk. Takk og pris for at jeg også ble kjent med 2 utrolig søte og hyggelig svenske jenter som jeg var med de siste dagene. Utrolig mosomme og hyggelige, kjekt å «henge» med litt yngre folk og ikke baaaaare gamlisene:P Det gikk mest i avslappnig på stranda og tææne de siste dagene som var igjen av turen, ut å spise middag og surre litt på «night market» eller i andre butikker og det kjempestore Lotus-Shoppingcenteret.

Vi fikk til og med sett på live inspilling av en film ... kan hele filmen utenatt. 4karer gikk på stranda, tok av seg solbrillene samtidig og ser mysende rundt seg!

Fine dager igrunn :) Før turen gikk til Norge :(
HADE BRA KAMBODSJA, VIETNAM , LAOS og THAILAND !!! :(

onsdag 21. april 2010

Luang Prabang

Idag gikk turen fra Vang Vieng til Luang Prabang. Dette stedet er kjent for fine vannfall. Utrolig rart å reise fra alle legevennen våre, men allerede på mini bussen fikk vi oss nye venner :) Verste hompete veien jeg har kjørt, og om du prøvde å sove ble hodet dit bare dengt inn i vinduet eller sidemannen, så man måtte klamre seg fast i vinduet eller bilsetene så godt man bare kunne. + man fikk en fin hodepine! Betryggende bro
Vi tok turen til et fjell og på toppen av fjellet var det et tempel og utrolig fin utsikk

Budda og munker
Chansvang Guesthouse, var igrunn en ok plass og overnatte. Veldig sentralt så lenge man vet hva som er sentrum. (blondiser på tur igjen :P hihi) Vi besøkte noen av de fineste fossefallene jeg har sett med en gutt fra Amerika og en gutt fra Brasil. Fossefallene var så idyllisk, med blått vann, trær som foldet seg rundt de små fossefallene. Minnet litt om et idyllisk spa eller hvordan hoteller prøver å få deres svømmebaseng til å se ut, bare dette var helt naturlig ! Det er virkelig verd turen til Luang Prabang for aa se dette !!!!!

Etter en rask middag, endel surr med flybiletter, et random møte med Ange, dro vi på en bar med live musikk med gutta og endel folk de hadde blitt kjent med. Kl 23 stengte alt og gutta fant ut at de ville ha mat, men vi fant ut at det skulle ikke bli saa lett... Mens vi russlet rundt og spurte alle vi møtte på hvor vi kunne finne noe å spise møtte vi på 2 rare karer. Som skulle selge oss «mat», men etterhvert viste deg seg å være opium.. Jaaa...folk her er noe for seg selv!! Men vi fikk oss en god latter. Og i Laos er det også en regel at hvis du går en gutt og en jente sammen etter kl 23 må man være gift, så vi begynte allerede å lage historier om at vi var 2 gifte par...hahah Vi hadde en utrolig morsom kveld :D

-Bjørnen tisser- -Bjornehumo -

-Beautifull-

Da var det igjen på tide å si hade til de nye vennen våre og denne gangen ikke bare nye venner, men også ny/gammle venner, Charlotte :( Etter å ha vært med henne stort sett hver eneste dag i nesten 4 måneder blir det sååå rart å ikke se henne mer :( Turen hennes gikk tilbake til Siem Reap for 10 dager, mens turen min går til Bangkok for å finne meg en strand i nærheten å bare slappe av noen dager før det er på tide å sette snuten hjem. Alle disse månedene har gått så fort og det blir rart å dra hjem igjen!! :(

Gleder meg allerede til aa se Charlotte igjen :D :D

Tuktuk til flyplasse - hade Laos

tirsdag 20. april 2010

Tubing og 2 døgn med bursdagsfeiring – det er ikke dumt det! :)

Vang Vieng er kjent for stedet der alle folk drar ned på en elv, sitter i baderinger og seiler fra bar til bar nedover elven. Dette måtte jo bare testes ut. Så vi kom oss ned til elven med noen gutter vi ble kjent med dagen før. For bare å nevne det, var alle guttene ferdig utdannet leger, så vi var ihvertfall i trygge hender!! Verken Charlotte eller jeg hadde egentlig helt sett for oss hva opplegget her nede var, men vi kom fort inn i det. Etter å ha plasket rundt i det brune vannet i 5 min stoppet vi ved første bar. Her var folk allerede drita selv om dagen så vidt hadde begynt. Møtte så mange morsomme folk og alle var helt i hundre og ti når de fant ut at jeg hadde bursdag dagen etterpå, så feiringen begynte allerede nå. På hver av barene hadde de en form for svinghusker, der folk hoppet ut i vannet som gale. Men etter litt overtaling fra de nye vennen våre endte vi opp med å klattre opp i tårnet og slenge oss utfor, før vi svingte frem og tilbaket og hoppet ut i vannet med et «PLASK». Haah...det var så morsomt og på langt nær så skummelt som jeg hadde trodd. Ellers brukte vi tiden på å sole oss, snakke med masse folk og plaske rundt fra bar til bar. Lengre nede i elva fant vi en «mud bar» der vi brukte mesteparten av tiden til å spille gjørme vollybad. UTROLIG morsomt, grisete, klissete og jeg følte meg mer eller mindre som en gris. enere var det ut på middag med folkene vi ble kjent med og de behandlet meg fortsatt som om det var bursdagen min :) så vi spiste en bedre middag for 3 dollar, var faktisk utrolig gode grillspyd, for det var på tide å dra ut å feire. I løapet av kvelden fikk jeg så mange bursdagssanger og ble spandert på av alle!!:) ikke dumt å ha bursdag i Laos, hadde en helt syk festelig feiring;)
Morgenen etter hadde Charlotte funnet den herligste lille bursdagskaka og kom syngene inn på rommet med lys på kaka og greier. Kaka og smeltet sjokolade var dagens første måltid :P hihi
Dagen gikk igjen ut på å dra ned på elva å seile fra bar til bar :) Fortsatt like morsomt! Og vi ble bare kjent med flere og flere folk. Bursdagen fortsatte med bursdagsmidda og feiring, dansing av limbo under en brennende planke og bare ha det gøy med alle de nye folkene vi ble kjent med:) hadde 2 helt sykt fete døgn med bursdagfeiring som jeg aldri kommer til å glemme...Fikk til og med en gratis masasje ;) Hva mer kan man forvente på 20 års dagen ? :)
Forskjellige måter å komme seg under stanga ! hehe

Hadde en flott bursdag med den herligste engelske jenta :D

lørdag 17. april 2010

LAOS - Vang Vieng

Første intrykk av Laos : Folkene er sære og liker ikke å hjelpe andre med å finne veien! Uten om det er det mye varmere her enn i Ha Noi. Flyet vårt gikk fra Ha Noi til Vientiane i Laos, vi har ikke hørt de beste historiene om Laos hovedstad, men vi bestemte oss for at vi ville bli der en natt og dra videre til Vang Vieng dagen etter. På flyplassen ble vi kjent med den MEST IRRITERENDE jenta jeg noen gang har møtt, som ikke kunne stoppe å snakke, topp rekord var kanskje 30 sek... Det eneste jeg tenkte på fra flyplassen til byen var: hvordan kan vi si på en pen måte at vi ikke vil bo på samme hotell, ikke gjøre ting sammen og ihvertfall ikke sove på samme rom. Både Charlotte og jeg gikk nesten på veggen de 2t vi måtte tilbringe med henne. Jeg er bare så glad for at vi møtte noen engelske gutter når vi vandret rundt med sekkene våre på utkikk etter et hotell rom. Eller....de var virkelig noe for seg selv de å.

Det var 3 engelske gutter som var helt desperate for å komme seg vekk fra Vientiane og tilbake til Vang Vieng og ville ha oss med i en minibuss. For min del kunne jeg gjøre alt for å slipper unna miss « jeg snakker bare om meg selv og om mitt liv 24/7» jenta. Så vi bestemte oss for å være litt «spontane» haha...og joine gutta. Etter langt om lenge i en buss med 3 gutter som ikke kunne fortelle oss nok ganger hvor «fuckings cool» det var å være drita døgnet rundt (de var 18/19 år, litt for høye tanker om seg selv og too cool for school), men i 11-12 tiden på natta var vi ihvertfall fremme og vi slapp og høre mer om deres kule liv. Gutta hjalp oss å finne et sentralt gesthouse å sove på ! !:) Men jeg har funnet ut en ting : Gutters mening på hva som er rent og et ok hotell, stemmer ikke helt, 95% av gangene gutter har ambefalt oss et hotell, har vi skiftet sted relativt raskt!! Men vi fikk oss ihvertfall en god latter og en «pose med det rare i». (ved en lita feiltagelse fikk vi med oss feil pose fra flyplassen og endte opp med noen t-skjorter med små vietnamesere, en caps og masse masse masse belgisk sjokolade:) Charlotte og jeg fikk sjokolade kikk i Laos, og jeg aner virkelig ikke hvor mye vi spiste, ihvertfall alt formye!!!!

HAHA - Charlotte la sin elsk på disse t-skjortene....

Første dagen gikk ut på å utforske Vang Vieng på sykkel fra hotellet vårt, Vang Vieng Gesthouse (super orginalt navn). Vi prøvde å finne «the Blue lagoon» (7 km unnav), men vi sykklet feil vei, og ingen gadd å hjelpe oss med veien så vi var lost i 4 timer før vi dro til en grotte 2 km unnav hotellet som vi trodde var «The Blue lagoon», men vi fant ut noen dager senere at vi hadde vert på den fake blue lagoonen. Hahah...men vi hadde det gøy uansett. Det var den beste gråtte turen jeg noen gang har vært med på. Vi måtte kravle oss rundt, under og over store steiner. Masse glittrende steiner og et lite vann der man kunne bade, noe vi droppet siden det var bekmørt inni grotten.

Selve stedet Vang Vieng er ikke det største stedet, så det var lett å gjøre seg kjent. Ellers er utelivet her noe for seg selv. Laos har til vanlig stengetider på nattkubber 11, men her tar alt bare helt av og stengetider er ikke noe som eksisterer. Dagen etter ser man alle turistene sitte på rekke og rad innepå restaurantene, som er sofalignende seter med et lite bord....har «hangover» og ser på tv serien «friends». Mens de sitter her spiser de gjerne en gigantisk sandwich, noe som de selger overalt og alle spiser, for de igjen tar turen ut på byen eller bruker dagen på tubing.

fredag 16. april 2010

Båttur til Halong Bay

Opp tidlig igjen og turen gikk med en liten buss til Halong Bay, der vi måtte vente i øsende pøsende regn i 1 time før vi endelig kunne hoppe inn i båten. Det var en utrolig fin trebåt vi dro ut på tur med, det eneste var vel at vi ikke var super heldige med resten av befolkningen på båtturen.
Etter en lunch med mye fisk besøkte vi den såkaldte «AMAZYNG CAVE» haha...før vi løp ut i regnet opp og ned trapper, ble kliss våte før vi igjen kom inn i båten. Litt senere gikk turen ut på vannet igjen, denne gangen med en liten kaiak. Utrolig gøy, men vi var vel kanskje ikke de beste til å padle omkring. Vi pørvde å padle inn i noen grotter, men det er vel kanskje ikke det lureste vi har gjort :P hehe Turen gikk tilbake til den store båten igjen og en «varm dusj» før middagen ble servert. Sjømat av alle slag, igjen!! :) Vi var stuk med noen polakker som bare snakket med seg selv og de andre spilte kort, så det ble en tidlig kveld. Men en utrolig velykket båttur. Uansett om været var dårlig hadde vi det strålende, men selvfølgelig om sola hadde skint å vi kunne ligget ute på dekk å solt oss ville nok intrykket vært enda bedre. Dag nr 2 var vi endel med en dansk jente og gutt på samme alder som meg. Denne dagen gikk igrunn bare ut på å spise frokost 07:30 kjøre tilbake til havna. Flott tur. Vente en time for å få buss, før vi stoppet på et halv sjabbi sted å spiste en inkludert lunch. Før vi igjen satt i minibussen 4 timer tilbake til Han Noi.

- Stusseig nr 1-
For 30 dollar må jeg si vi gjorde et kupp, selv med dårlig vær. Opplegget var supert, maten var ok og båten og rommene var mye bedre enn forventet. Absolutt vært å dra til Halong Bay hvis du er i Hai Noi. Og overhode ikke vits å betale 60 eller 86 dollar for turen. Vi hadde det prima på den billigste båten. Til og med doen var bedre enn vanlig standar på fastland i Vietnam, ikke verst. Imorgen går turen til Laos, noe vi gleder oss masse til. Det eneste er at det er litt kluss med Liam, kjæresten til Charlotte som egentlig skulle komme ut å møte oss. Men ser ikke så lyst ut etter vulkanutbruddet på Island :( Men da fortsetter bare jentene turen noen dager til :)