søndag 7. mars 2010

Battambang helgetur

Denne helgen gikk turen til Battanbang, Kambodsjas nest største by etter hovedstaden Phnom Penh. Bussturen skulle være en tur på 2 timer, men det tok oss vel nærmere 4,5 t å komme frem, ( kanskje fordi vi byttet buss 4 ganger og kjørte forbi Angkor High school (som var vårt utgangspunkt) 4 ganger..)

Vi fant oss et billig, men greit hotell, Hotel Royal og de hjelp oss med
å bestemme oss for hva vi skulle gjøre de 2 dagene vi skulle være i Battambang. Vi startet med en tuktuk tur til fjellet Phnom Sampeau, i tuktuken fant vi ut at dette var det mest støvete stedet noen av oss noen gang har sett, så det var på med solbriller og munbind.
Isteden for å betale for en motorsykkel opp på fjellet bestemte vi oss for å klatre oppover mot fjelltoppen i 40 varmegrader. Alle svettet og vannet i flaska nærmest kokte/boblet. De to små guide jentene vi hadde med oss fortalte at under Pol Plots tid var det vanlig at folk måtte traske opp disse LANNNGEEEE bakkene for å deretter bli dyttet ned i en hule i fjelle for å dø. Vi var nede i denne hulen å så på alle skjelettrestene som var igjen, grusomt. På den høyeste fjelltoppen har de laget fine templer, utsmykket i masse farger og Budda statuer overalt (som alltid) og det var utrolig fin utsikt utover hele stedet. Man kunne nesten ikke se hvor skitten byen egentlig er. Vi kjørte Tuktuken videre for å se byens andre store atraksjon, Bambustoget. Etter en god stund med pruting fikk vi endelig togprisen ned til en grei pris og vi satte oss på bambus toget. Personelig ville jeg heller kaldt det en plankehaug, som kjorte i 110 bortover på noen rustne tog skinner der du hoppet opp hver 4 sek når du traff skjøtesteder. Utrolig morsom tur og vi kom frem til stoppe-plassen ved solnedgang, så vi fikk sett en annen side av Battambangs støv sone.
Utrolig fin utsikt...når vi først kom til toppen
haha...møtt masse ville dyr
Bambustog ala plankehaug
Fin solnedgang

Neste dag dro vi til atraksjon nr3, «Wat Banan», også kaldt «mini Angkor Wat» som er 5 templer på toppen av et 400m høyt fjell. Denne gangen var det klattring oppover 358 trappetrinn i 40 grader, utrolig slitsomt!! Igjen hadde vi med oss 2 guider, den ene jenta gikk å viftet med en vifte på meg hele tiden, igrun ganske deilig, selv om jeg syns litt synd på henne... men vi måtte jo uansett betale henne penger... Når vi endelig kom på toppen kikket vi litt på templene, før turen gikk nedover en annen vei for å besøke noen grotter. Til tider kan Khmer folk nesten bli litt for behjelpelige, guidene ville jo nærmest bære oss nedover de bratte skråningene, mens det egentlig hadde vært enklere å bare få gå selv. Men det var bare å gi opp, de skulle hjelpe oss. Vet ikke helt hva jeg skal si om grotten, en grotte er en grotte, men det var utrolig deilig å kaldt der inne.

Wat Banan i bakgrunnen
vifte guiden - ville være med på alle bildene
Inni grotta
Dette var vel egentlig det som var verdt å se i denne byen, så da dro vi hjem igjen i 2 taxier, utrolig deilig å slippe å sitte presset inn i en liten minibuss, men faktisk sitte i en helt normal bil, med litt formye aircondition!!! :)

Deilig å komme hjem igjen, å vite at vi hadde mandagen fri fordi det er internasjonal kvinnedag, noe jeg syns vi burde feire i Norge å!!hehe :)

Sandra sa...

Digger alle bildene altså.. Håper du har spart på masse fine ting så du kan lage det fine scapbook albumet-. Må jo lage et bra album av den turen der ;)

Skulle så gjerne opplevd det der sammen med deg altså.. Hadde vært et minne for livet.. Det er det jo uansett, mne ja er litt missunnerlig for å si det mildt.. :)

Pappa sa...

Flotte bilder! Bare ett spørsmål, hvor var sikkerhetsbeltene på bambustoget, og hvor hadde dere hjelemen? Hilsen bekymrede asker-boere

Lise sa...

SANDRA!!! skulle saa gjerne hatt deg her ogsaa,det hadde vert prikken over i'en, men vi har ihvertfall skype, bedre enn ikke noe:P

Og pappsipaps, sikretsbelte... vi er i kambodsja, ver glad at vi i det hele tatt overlevde !!! :P