onsdag 31. mars 2010

Soria Moria

Det eneste som er den støre nedturene med å komme til et annet (varmt ) land er ofte det at kroppen bruker litt tid til å omstille seg. Kroppen er ikke vant med varmen og maten, så det er lett å bli syk. Og når man er syk er heller ikke det store å dele bad med 5 andre, å sove på et rom med en vifte som neste ikke går rundt. Så noen ganger er det ikke så dumt å ha verdens beste foreldre som ordner opp så man kan sove på et veldig fint hotell, Soria Moria, noen netter for å føle seg bedre!! :)

Soria Moria, er et norskt hotell der vi har spist middag nesten hver eneste torsdag de siste 3 månedene ( halv pris på torsdager). Utrolig deilig å sitte i et aircon rom og ha det helt avslappet og spise god mat og NORSKE VAFFLER med is til dessert!!! kommer til å savne super torsdagene!!!:) og overnattingen der var også til å skryta av, med fine rom og beste frokosten med alt man kan ønske seg, etter å ha bodd i en tre hytte de siste 3 måndene.

SORIA MORIA

Rommet mitt

Litt mer fornoyd etter et opphold paa Soria Moria

mandag 29. mars 2010

Hvor skal vi spise middag idag?

Mens vi har vært her i Kambodsja, Siem Reap har vi prøvd ut litt forskjllige resturanter og prøvd ut litt forskjllige typer mat. Vi har prøvd alt fra Khemer mat, vestern mat, Indisk mat, Fransk mat og skrandinavisk. Stort sett har det vert veldig velykket. I begynnelsen trodde jeg at jeg hadde gjort et kupp om jeg spiste for mellom 5-10 dollar...som er ca 36-60 norske kroner. Men der tok jeg feil...Her kan du finne helt fin mat helt ned i rund 2 dollar for mat og drikke...rundt 3,5 dollar i gjennomsnitt. Saa matbudsjettet har vert utrolig lavt.

"4 life"

I Pub streat er selvfølgelig prisnivaaet litt høyere, men er veldig fint aa skjeie litt ut i helgene. Her har vi ofte spist paa Temple club eller Paper Tiger. Ellers har vi spist endel paa Khemer kitchen, 4 life, spinning table. Trestolene (det er navnet vi bruker, ikke helt sikker paa det ekte) er en liten resturang som er den laveste standaren jeg spiser, men alt er topp der saa lenge du ikke ser inn paa kjøkkene. Endel av jentene gaar til plastikstol plassen, der du faar mat for 1 dollar, meeeeen jeg hopper over den bitene der. Jeg skal ikke bli syk pga ekkel mat, og det er heller ikke koslig aa sitte der!

"Paper Taiger"

Green Star er en liten restaurant 2 min gaatur fra Thidas. Koslig liten restaurant, billig med god mat. Stedet stotter organisasjonen, GREEN GECKO, som hjelper gatebarna i Siem Reap. Alt overskuddet gaar til denne organisasjonen og mannen som driver resturanten er vel fra Amerika.

søndag 28. mars 2010

Min siste søndag i Siem Reap

Nå som den siste uken min i Siem Reap starter, må jeg jo omtrent planlegge hva jeg skal gjøre hver eneste dag for å få med meg alt. Er så mange forskjellige ting som bare har blitt utsatt og utsatt fordi man tror man har god tid... Søndagen spiste vi ihvertfall lunch på Blue Pumkin. Jeg forbinner stedet med en iskrem bar, fordet jeg er der litt formange ganger i uka og spiser «American cup», verdensbeste is med brownie, karamell saus, nøtter, sjokolade og andre små fancye greier :) Idag slo vi til og med ut håret å spiste lunch der, før vi gikk rett på isen igjen. Beste stedet i byen om man vil slappe av, i 2 etasje er det nemlig full aircon og hvite sofaer der man kan sitte/ligge å slappe av.

Etter en raske middag på Temple Club, gikk turen for «Fish massage». Det er en spesiell fisketype som spiser dø hud, fisken blir mett og jeg fikk fine og glatte føtter. Var ikke så ekkelt som jeg hadde forestilt meg, kilte bare litt... Det var ganske behagelig å sitte der å slappe av med en haug med fisk surrende rundt føtte mine.

Suzan, Roya og meg

Noen som syns det kilte for mye, så ikke mer enn fingeren gikk ned i akvariet

Igjen klarte noen av jentene å lure meg inn på Blue Pumkin igjen , så da ble det enda en is og avslappning før turen gikk hjem på sykkel og legge seg, før min siste jobbeuke som starter snart !

torsdag 25. mars 2010

Angkor Wat og Anges bursdag

I dag hadde vi en utrolig herlig dag og alle barna fra begge gruppene kom til "morning-class" så vi kunne dra til Angkor Wat med 5 TukTuker. Vi startet dagen med å overaske Ange med en bursdag sang og et bursdagskort vi har brukt noen dager på å lage. Alle barna har fargelagt bokstaver «Happy Birthday Ange» som vi satt sammen til en bok og på forsiden, bilder av barna som holder bokstavene opp, utrolig søtt. Ange har gjennom de 2 siste måndene sagt at hun liker Charlottes og min «You are my sunshine» versjon, men at hun aldri vil få gåsehud og tårer i øyekroken. (som hun alltid fikk når hun hørte Eifia, den forrige volunteerens egenkomponerte sang). Meeen idag når hun så alle de herlige 20 barna synge «You are my sunshine» med oss «voksne» begynte hun faktisk å gråte. (Men jeg må faktisk si at det var utrolig søtt å høre på og se dem gjøre alle bevegelsene).

Det var ikke like lett å dette til, brukte rundt 30 min på bare å få de til å stå stille

Siden Charlotte har vært syk, og enda ikke kommet seg til Vietnam, inviterte vi også henne med på turen. Så koslig å ha henne tilbake, selv om jeg bare har jobbet 1,5 uker uten henne merker jeg stor forskjell. Barna storkoste seg i tuktuken, mens vi kjørte «den lille runden» rundt Angkor Wat. De bablet i vei på Khmer og jeg og Charlotte som satt i samme Tuktuk'n med 4 av barna jattet med så god vi kunne. Alt var så spennende og jeg tror ikke det var 1 sekund de ikke snakket. Under lunchen så vi ihvertfall at de var fornøyde, endelig fikk de vanlig mat (ris og noe kjøtt greier) og ikke kornblandingen vi alltid gir dem i klasserommet (Ange har en teori og å prøve å gjøre kostholdet deres sunnere). Koslig dag både for store og små.

Lunch tid

Senere på kvelden inviterte Ange, Charlotte og meg ut på middag. Det var jo tross alt bursdagen hennes og til tider tror jeg hun kanskje føler seg litt ensom her nede, 66 år i Kambodsja og her nede, ingen som gratulerer deg med dagen, ingen feirer bursdag, de fleste vet ikke engang hvilken dag de fyller år. Ange, Charlotte, Somnang (en Khemer mann hun jobber med) og jeg dro på en veldig fin fransk-aktig restaurant, der vi spiste lam og pasta, is og egentlig alt vi kunne få plass til. Ange er virkelig generøs de gangene vi har vært ute med henne :)

mandag 22. mars 2010

Alltid noe som skjer i Siem Reap

Kommer akkurat fra en "crazy" danse time igjen – svetten renner selv etter en dusj, men det var utrolig morsomt som alltid. Ellers sitter jeg å tenker tilbake på alt som har skjedd denne uken, utrolig masse forskjellig igrunn. Søndag reiste Alice, roomien min :( en av de jeg har blitt best kjent med og hatt det morsomst med her de 2 siste måndene. Utrolig kjiipt. Men på onsdag kom det nye folk inn i huset, noe som var utrolig rart, fått en ny roomie...meeeen må si jeg gjerne kunne tenke meg Alice tilbake :) Alice forestilling av en norsk jente

Mandag skulle Charlotte egentlig reise, men hun hadde da allerede vært syk i 5 dager og doktoren trodde hun hadde dengufeber så hun bestemte seg for å bli. Midt i en av hennes lille «besvimings anfall» kom en av de andre jentene gråtene inn for hun hadde blitt robbet... En annen jente har fått infeksjon i alle myggestikkene sine på beina, hun kan nå ikke gå og er bandasert fra tåspissen til knærne...Ellers har også 2 sykkler blitt stjålet (deriblandt min, så jeg må betale kjiipe 50 dollar for en ny en). Fredag dro jeg og Kelly til et fotostudio der vi ble dressa opp i Khmer style og tatt bilder av. Kelly ble dressa opp som rene prinsessa, mens jeg derimot ligna på en 60 år gammel kjerring. Når jeg ser bildene, minner de meg litt om en dårlig versjon av Eli Hagen.
Vet ikke helt hva de provde paa naar det gjelder haaret mitt - og den lille geopard drakten kan ogsaa diskuteres....HAHA - hvorfor ikke bare gjore oss kjempe hvite og mindre pene?

Angkor Wat bilde - smule stusselig

Khmer style
Var UTROLIG morsomt, selv om bildene er helt latterlige!! :)

Når jeg kom hjem igjen var Charlott lagt inn på sykehuset, så etter en rask middag gikk turen til Siem Reaps Internasjonale sykehus...Vet ikke helt hva jeg skal si om det stedet uten om: WOW. Rene 5 sterners hotellet. Det var bare 3 andre personer innlagt på sykehuset, så hun fikk god oppfølging (Khmer folk drar ikke hit, ALT for dyrt). Hun hadde DET fine rommet med aircon, flatsjerm-tv, lite kjøkken, balkong og VARMT VANN! Ellers var det utrolig fint å se henne i bedre form igjen. Så nå har jeg overnattet på et sykehus, utrolig hva man kan gjøre her i Siem Reap :P hehe... og for å ikke glemme jeg fikk tatt en VARM DUSJ :D Følte meg nesten ren...

Jeg motte foresten 2 norske gutter, noe som var utrolig goy - endelig snakke litt norsk. Men de mente jeg var den verste norsk talene personen de noen gang hadde snakket med for jeg mikset mer eller mindre opp alle ord og setninger med engelsk blandet med norsk...skulle ikke vere saa lett aa snakke med de og alle de andre samtidig. Men alltid goy aa mote folk fra skandinavia - en sjeldenhet!! Søndag var det basengdag, før turen gikk til kokkekur på Temple club – utrolig morsomt. Vi lagde en 3 rettersmiddag. Min middag besto av våruller til forett, ..... til hovedrett Khmer Amok og en banan greie til dessert blandet med cokusmelk og noen rare små gjennomsiktige gelekuler. Ble så fulle i magen! Det var 3 utrolig morsomme timer, så var virkelig vert de 10 daollarne vi betalte, kan anbefales for alle som er i nærheten :)

Jeg er igrunn en ganske god kokk :D
Velykket maaltid skal jeg si dere!!!

Så utenom å teste yrke som fotomodell, kokk og sykepleier, tikker tiden her borte ganske fort. Har kun 2 uker igjen å jobbe som engelsklærer på prosjekte mitt og bare litt over 2 uker før jeg reiser til Phnom Penh og før turen derifra går videre til Vietnam , Laos og Thailand. ( forandring i planer pga den eneste virkelig ferien folket her nede har, Khemer nyttår).